Historische Informatie

Vanaf 1972 is FIAT begonnen met de productie van de FIAT 126. Dit was de opvolger van de FIAT 500. De auto werd iets groter maar de motor bleef nagenoeg hetzelfde. Er was een klein verschil. De FIAT 126 kreeg toen een motor met 23pk. Hiermee werd een top snelheid gehaald van 105km/h. Van 0 tot 100 deed deze dappere FIAT 126 in +/- 53 seconden.

Later werd er een motor van Steyr-Puch in de auto gezet en kwam de topsnelheid op +/- 118km/h. Deze auto is echter niet in Nederland verkocht.

De motor is een 2 cilinder lijn motor die achterin de auto is gemonteerd. Deze 2 cilinder levert, afhankelijk van het bouwjaar, 594cc / 652cc / 704cc. De pendelasconstructie zorgt ervoor dat de achterwielen een klein beetje schuin naar binnen staan.

De versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Waarvan de 1e versnelling niet is gesynchroniseerd.

Afmetingen van de FIAT 126 zijn bij benadering 3.05 x 1.37 x 1.30 (LxBxH)
De wielbasis is 1840 mm
Het gewicht is afhankelijk van het model tussen 580 – 619 kg

De productie van de FIAT 126 is begonnen in Italie en later verhuisd naar Polen.

De modellen die geproduceerd zijn:

  • FIAT 126 A(met de chromen bumpers)
  • FIAT 126 peronal 4
  • FIAT 126 BIS
  • FIAT Maluch

Later is nog de FIAT 126 “happy end” gemaakt en is de productie uiteindelijk in 2000 gestopt.

In de tijd dat FIAT de productie naar Polen heeft verhuisd (+/-1991) en de aankondiging kwam dat ze zouden stoppen met de FIAT 126 heeft FSM in polen nog een variant uitgebracht. Dit was de FIAT 126 bosmal. Dit was een cabrio uitvoering en is met een zeer beperkte oplage gemaakt. Er zijn daarnaast nog meer cabrio’s gemaakt door de firma POP automobile GMBH, POP 650, POP 2000, POP beach 650 en POP beach 2000. hier zijn er slechts 500 van gemaakt.

Voor velen is de FIAT 126 een fantastische hobby. Er worden dan ook hele mooie exemplaren gemaakt op basis van dit leuke en sportieve autootje.

Vanuit de FIAT 126 CLUB NEDERLAND hebben we dan ook als doel om deze auto zo lang mogelijk op de weg te houden. Iedereen die enthousiast is over deze auto is dan ook van harte uitgenodigd om zich bij onze club aan te sluiten.

FIAT 126 de langlevende veelzijdige hatchback.

De Fiat 126 heeft de zware taak om het succes van de 500 voort te zetten en een steeds groter publiek in staat te stellen zich in de stad en daarbuiten te verplaatsen: wendbaar en onverslaanbaar op parkeerplaatsen zet hij de traditie van Fiat-auto’s binnen ieders bereik voort.

Het stokje overnemen van de iconische Fiat 500 is geen sinecure, niet in de laatste plaats omdat, zoals gebruikelijk bij Fiat, de overgang plaatsvindt met een filmische cross-fade. In feite werd de Fiat 126 in 1972 op het autosalon van Turijn gepresenteerd gelijktijdig met de laatste serie van de 500, de R, die nog drie jaar in productie zou blijven. Bij die gelegenheid stonden verleden, heden en toekomst naast elkaar op de stand van de fabrikant uit Turijn.

Het was niet eenvoudig om hetzelfde succes te herhalen, dus besloot het management van het in Turijn gevestigde bedrijf voorzichtig om de structurele lay-out van de auto niet te veranderen, maar eenvoudigweg het exterieur te moderniseren en de veiligheid te verbeteren, met behoud van dezelfde technische architectuur. Het doel was om continuïteit te creëren tussen de 500 en de 126, met dezelfde inhoud die werd gewaardeerd en gevraagd door het grote publiek: van verplaatsing tot compacte afmetingen, van lage gebruikskosten tot lage prijs.

Om de nieuwe hatchback up-to-date te houden, lieten de ontwerpers zich inspireren door de scherpe, vierkante lijnen van de Fiat City Taxi, een project uit 1968 waarin Pio Manzù een veilige, moderne taxi voor ogen had en daarmee ook een stilistische link legde met de recente Fiat 127, ook het geesteskind van de creatieve ontwerper uit Bergamo.

De Fiat 126 is een hatchback die qua uiterlijk lijkt op de City Taxi, vooral aan de achterkant. Uitgerust met twee deuren en vier stoelen, onderscheidde hij zich van de door Manzù ontworpen concept-car, voornamelijk in de moderne rechthoekige koplampen die herinneren aan die van de 127. Technisch volgde hij echter het ontwerp van de zeer populaire Fiat 500: de luchtgekoelde tweecilindermotor ondersteund door een enkel ophangpunt. Een evolutie, dus geen revolutie, met de tweecilindermotor iets opgewaardeerd en de vierversnellingsbak comfortabeler gemaakt door het opnemen van synchronisatie op de laatste drie versnellingen.

De veiligheid werd verbeterd door de benzinetank naar een meer centrale en beschermde positie onder de achterbank te verplaatsen, waardoor er meer ruimte voor bagage in het voorcompartiment overbleef. De nieuwe carrosserie behield de wielbasis van de 500, zonder wijzigingen, maar zorgden voor iets meer ruimte in het meer verfijnde interieur. Over het algemeen was er meer aandacht voor veiligheid: naast de nieuwe positie van de brandstoftank, werd de stuurkolom ook gemaakt met onderbroken segmenten die ontworpen waren om in te klappen en niet het passagierscompartiment in te gaan bij een frontale botsing.

Vanaf januari 1973, als voortzetting van de traditie van de Topolino en vervolgens de 500, was de Fiat 126 ook verkrijgbaar met een canvas vouwdak.

Begin november 1976 maakten de Fiat 126 “Personal” en “Personal 4” hun debuut op het autosalon van Turijn. Ze waren herkenbaar aan hun kunststof in plaats van chromen bumpers, die stilistisch doorliepen langs de zijkanten in de rubberen bumper strips die werden overgenomen uit studies van E.S.V. (experimentele veiligheidsgerichte) auto’s. Aan de binnenzijde waren het stuurwiel vernieuwd en het dashboard bedekt met tapijt zoals een groot deel van het interieur. De techniek werd ook bijgewerkt, met een comfortabelere vering, effectievere remmen en een wisselstroomdynamo in plaats van de gelijkstroomdynamo.

FIAT 126 – 1972

Motor: 2 cilinders in lijn, verticaal achterin geplaatst, kopkleppen, zijnokkenas 594 cm³

Vermogen: 23 pk @ 4800 tpm

Snelheid: meer dan 105 km/u

Gewicht: 580 kg

Ontwerp: Centro Stile Fiat

Model: Stadsauto, 2 deuren

De fabriek in Cassino werd in 1972 voltooid om de nieuwe kleine auto van Fiat te produceren, maar het was niet de enige fabriek waar de 126 werd geproduceerd. De 126 werd ook gebouwd in andere Italiaanse industriële fabrieken, zoals Termini Imerese en Desio, en in Polen, waar hij tot 2000 in productie bleef.

De Fiat 126 werd aanvankelijk geproduceerd in de Cassino-fabriek in de provincie Frosinone, die in 1972 speciaal werd geopend voor de productie van de nieuwe kleine auto. Fiat wees vervolgens andere complexen aan om de productie uit te breiden en aan de talrijke vraag van de markt te voldoen: voor speciale modellen, met rechtse besturing of een zonnedak, werd een deel van de productie verplaatst naar Termini Imerese, in de provincie Palermo, en een deel naar Desio in de Autobianchi-fabriek, die onlangs was toegetreden tot de Fiat-concern.

Maar al in 1973 vond een deel van de productie plaats in Polen, waarbij in de loop der jaren twee fabrieken van Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM: kleine autofabriek) betrokken waren: Bielsko-Biała en Tychy. De Poolse productie werd voornamelijk gebruikt voor  de binnenlandse markt, maar vanaf mei 1985 werden alle 126’s geproduceerd in de Poolse fabrieken, inclusief die werden verkocht in Italië, die in feite de nieuwe naam “Fiat 126 – Made by FSM” aannamen. Zastava in Joegoslavië assembleerde ook de Zastava 126 voor de binnenlandse markt met behulp van de in Polen geproduceerde componenten.

Vanaf juli 1977 nam de cilinderinhoud toe tot 650 cc en als een evolutie van de Personal uitrusting werden er vier speciale series gecreëerd: eerst de Black en Silver en daarna de Red en Brown, met meer verfijnde interieurs waarin de tartan stoelhoezen en verstelbare hoofdsteunen stonden.

Door gebruik te maken van een “unieke” versie van de motor, zoals in het verleden ook was gebeurd met de 500 Giardiniera en Bianchina, werd de 126 Bis geboren, met achterklep en een echte bagageruimte. Het was de enige 126 die een radiator nodig had om de motor te koelen.

In het laatste decennium werd de 126 alleen voor de Poolse markt geproduceerd onder de naam 126P 650 “Maluch”, wat “kind” betekent. De techniek werd aangepast om te voldoen aan de milieu voorschriften, tot aan de invoering van brandstofinjectie en katalysator toe, terwijl de andere kleine wijzigingen meer betrekking hadden op het interieur dan op de carrosserie. De productie eindigde in 2000 nadat er meer dan 1.350.000 auto’s waren gebouwd in Italië en meer dan 3.318.000 auto’s in Polen.

De Heritage HUB in Turijn bewaart de eerste en laatste auto van dit glorieuze model:

De eerste, geproduceerd in Cassino en jarenlang tentoongesteld in de hal bij de ingang van de fabriek, wordt gekenmerkt door een aantal esthetische en technische kenmerken, zoals het “voorlopige” chassisnummer en de andere locatie van de luchtinlaat van de motor in vergelijking met normale productieauto’s;

En de laatste Maluch die Tychy heeft verlaten, een gele 126 uit de genummerde Happy End serie met nummer 1000.

De fabriek in Tychy is nog steeds eigendom van FIAT en wordt nu door Stellantis gebruikt voor de productie van de 500. De continuïteit tussen de Fiat 500 en de 126 duurt tot op de dag van vandaag voort.

Bovenstaand artikel is overgenomen en vertaald van FCA Heritage https://www.fcaheritage.com/en-uk/heritage/stories/fiat-126